Ako ušetriť na prevádzke auta

Zaujíma vás, ako sa dá ušetriť na prevádzke vášho automobilu? Automobiloví novinári, automechanik, majiteľka autoškoly a ďalší experti pre vás majú svoje tipy ...

Očami jedenástich expertov: Ako šetriť na prevádzke auta?

Vítězslav Kodym, šéfredaktor časopisu Auto Tip

Zraziť "obligatórne" výdavky - nechať si prepočítať povinné ručenie, zvážiť, či sa pri starobe auta oplatí havarijné poistenie a poistenie proti odcudzeniu, ako sa prejaví inštalácia zámku radenia na zníženie sadzby ...

Po skončení záruky zvážiť, či sa oplatí naďalej využívať značkový servis, respektíve opýtať sadzby na staršie autá.

Prevádzkové náklady - predvídavá jazda bez spěchání dokáže zraziť spotrebu pokojne o štvrtinu, časová strata pritom býva minimálny (ak je nejaká, napríklad v mestskej premávke). Nie som ale priaznivcom ekojízd typu "len nie klimatizácia a zapnuté rádio, to žerie prúd". Čo sa oplatí, je dobrý výber pumpy v okolí. Sám tankuje u jednej značkové a kvalitné za 36 Kč / l, o 300 metrov ďalej je jedna "ešte značkovější" s cenou 39 Kč / l

Dobre si spočítať pred nákupom auta, či sa naozaj oplatí diesel. Pri kúpe je drahšie (o 40 až 60 tisíc Kč), spotrebu má síce menšie, ale servis od cca 100 000 km má zásadne drahšie. A čo je platné, že na 100 km ušetríte vďaka menšej spotrebe liter paliva, keď vás na 150 000 km čaká výmena vstrekovačov za 40 000 korún? To sú potom razom kalkulácie hore nohami.

Radko Ječmínek, výkonný riaditeľ Autoklubu ČR

Rád, ako ušetriť na prevádzke auta, je rad a väčšine motoristov sú tieto rady aspoň trochu povedomé. Vedia, že by sa mali vyvarovať prudkého rozbiehanie a brzdenie, nejazdiť štýlom brzda-plyn, včas radiť, neprevážať v aute zbytočnú záťaž. Menej sa vie, že napríklad strešný nosič zvyšuje spotrebu paliva až o desať percent a že používanie klimatizácie sa prejaví nielen na spotrebe, ale aj na výkone.

Čomu však vodiči v súvislosti s ekonomickou prevádzkou venujú najmenej pozornosti, sú pneumatiky. Ušetriť sa dá už výberom pneumatík. V súčasnej dobe sú pneumatiky označované EÚ štítky s údajmi o valivom odpore, hluku a schopnosti udržať sa na mokrom povrchu. Kameň úrazu je v tom, že čím viac pneumatika svojím nižším valivým odporom prispieva k úspore paliva, tým horšie vlastnosti má pri jazde v daždi. Spoľahlivým vodítkom pre voľbu pneumatík vhodných pre konkrétne auto a konkrétne prevádzku sú potom testy renomovaných autoklubov (ADAC, Autoklub ČR). Výrazné úspory prináša tiež správne hustenie pneumatík. Prehustenej pneumatiky majú nepriaznivý vplyv na komfort jazdy a na podvozok vozidla, podhustené však znamenajú výrazné zníženie životnosti pneumatík a majú značný vplyv na spotrebu paliva - zvyšuje sa o 0,5 až 0,7 litra na sto kilometrov. Pre porovnanie: výberom pneumatiky s nižším valivým odporom možné ušetriť 0,1 až 0,15 litra na sto kilometrov.

Jindřich Hradecký, motoristický odborník

Výrobcovia automobilov sa rok čo rok chváli každú deci, o ktorej jazdí nový motor úspornejšie, modernými štart-stop systémy, ktoré podobne šetrí vypínaním agregátu, a ďalšími vymoženosťami. Stále ale platí, že najviac pri prevádzke auta ušetrí prístup samotného vodiča. Hlavné úspora sa skrýva jednoznačne v jeho hlave!

Ekonomickú jazdou, ktorou sa profesionálne šoféri učia v povinných kurzoch, ušetríte pokojne tretinu peňazí. Stačí odbúrať klasiku ako neskoré radenia, opakované zbytočné brzdenie a zrýchľovanie. Najzásadnejšie je plynulosť jazdy: zbytočne nevytáčať motor, udržiavať optimálnu rýchlosť, predvídať, nebrzdiť, keď nemusím, myslieť na zotrvačnosť auta. Hlavne v meste je potom podstatné vnímať okolité prevádzku, treba predvídať pred semaformi, využívať zelenú vlnu. Určite sa netreba báť vyraďovania a brzdenia motorom. Túto prax poznali už naši otcovia, moderná doba s palubnými počítačmi nás síce učí opak, ale nebojte sa: vyradením rozhodne ušetríte, nech vám píše displej okamžitej spotreby čokoľvek.

Naozaj strašným nešvárom je potom prevádzka s prebytočnými kilogramami v aute. Pritom stačí tak málo: voziť len veci, ktoré človek v danej dni skutočne potrebuje. Podobne ma zaráža, koľko ľudí jazdí na nevhodných pneumatikách: či už celoročne na zimných, alebo dlhé týždne na podhustených. Strážte tlak a uvidíte tú zmenu!

Dagmar Čámská, marketing a reklama, prerastú A svorke AUTO
O úsporách by mal budúci majiteľ vozidla premýšľať ešte pred kúpou auta. Mal by sa okrem iného zamerať na reálnu zostatkovú hodnotu vozidla po rokoch prevádzky, kedy bude chcieť auto predať - koľko za neho dostane? Nie vždy je pri nákupe najlacnejšie auto tá najlacnejšia varianta aj do budúcna. Je všeobecne známe, že napríklad škodovky si dlhodobo "drží cenu".

Prevádzkové náklady automobilu dokáže výrazne ovplyvniť výber úsporného motora, plynulá jazda, nepreťažovanie vozidla, používanie kvalitných pohonných hmôt a každopádne pravidelné servisné prehliadky. Včasná výmena prevádzkou opotrebovaných dielov predíde následným rozsiahlejším opravám. To sa týka najmä podvozkových častí, ktoré trpia nie príliš kvalitnými cestami, po ktorých sa pohybujeme.

David Svetlík, technik v autoopravovni a pneuservisu Pavol Svetlík

Prvým faktorom ovplyvňujúcim prevádzkové náklady, je výber správneho auta vzhľadom k jeho budúcemu využitiu. Napríklad pre cestovanie v meste av prímestských oblastiach je zbytočné mať veľké, ťažké vozidlo, ak motorista cestuje sám a bez nákladu. Každý kilogram, ktorý so sebou vozíte, sa priamo úmerne premietne na spotrebe. Každý kubický centimeter objemu motora je vykúpený vyšším povinným ručením.

Ďalej je dobré dodržiavať servisné intervaly a závady evidovať už v zárodku. Včasná výmena brzdových doštičiek vás môže uchrániť pred vyššou investíciou, ak nadmerne zísť doštičky zničí kotúča. Výmenou starých pneumatík (aj keď môžu mať výšku dezénu v medziach zákona) môžete predísť fatálnym následkom. Ušetrí sa pár tisíc, ale škody potom idú do desiatich-i státisícov. Akumulátorová batéria, ktorá sa k vám v lete chová slušne, môže svoje správanie meniť s klesajúcou teplotou. Výmenou pred zimou sa ochránite pred nutnosťou odťahu zo zasnežených kopcov. Cena odtiahnutie potom môže presiahnuť cenu nové batérie, ktorú potom rovnako musíte kúpiť. Každý vodič si sám môže skontrolovať stav prevádzkových kvapalín, doplniť ich a tak predísť nebezpečenstvu prehriatia alebo zadretie motora.

Vojtěch Dobeš, novinár, Autíčkář.cz
Základom úspornej prevádzky automobilu je dobre zvážiť svoje potreby a predpokladaný spôsob použitia automobilu a tomu prispôsobiť spôsob úspor. Mnoho motoristov ľahko podľahne lákadlami nízkej spotreby u moderných turbodieselových motorov, bez vzali do úvahy, že pri malom nájazde, a najmä pri použití na krátke trasy, môžu tieto motory vo výsledku znamenať vyššie náklady než motor benzínový. Najmä moderné turbodieselové motory majú mnoho citlivých súčastí, ktoré sa u motorov benzínových vôbec nevyskytujú alebo sú menej náchylné na zlyhanie - napríklad turbodúchadlá, vysokotlakové vstrekovanie alebo filtrami pevných častíc. Drahšie údržba a opravy potom dokážu veľmi rýchlo vymazať všetky úspory prinesené nižšou spotrebou paliva. Rovnako tak sa môže vypomstiť voľba čo najmenšieho motora, ak často jazdíte po diaľnici - najslabší motorizácie zvyčajne nemajú dostatočný výkon na bezproblémové cestovanie vyššou rýchlosťou a ich spotreba na diaľnici začne razantne stúpať. Ľahko sa tak môže stať, že väčší a silnejší motor je nakoniec úspornejšie než ten najmenší v ponuke.

Jaroslava Wyrwolová, majiteľka autoškoly Wyrwolová
Na prevádzky osobného automobilu možno ušetriť mnohými spôsobmi. Najjednoduchším spôsobom, ako ušetriť, je spôsob jazdy. Ak vodič bude jazdiť plynulo, pokojne, používať ekvivalentné rýchlostné stupne a vyvaruje sa spôsobu jazdy "brzda-plyn", je veľmi pravdepodobné, že spotreba pohonných hmôt klesne.

Je tiež dôležité, aby vozidlo malo správny vzorka pneumatík, ktoré sú nahustené na výrobcom predpísanú hodnotu. Pneumatiky by nemali byť nerovnomerne opotrebované, ak sú na jednej strane alebo po obvode, prípadne uprostred behúňa viac zísť, je potrebné navštíviť servis a nechať si urobiť kontrolu geometrie riadenia. Nesprávne nahustené pneumatiky a nerovnomerné opotrebovanie dezénu pneumatík taktiež vedie k zvýšeniu spotreby automobilu.

Výraznejšie úspory pri prevádzke vozidla možno dosiahnuť predovšetkým iným typom paliva ako obvyklými benzínom či naftou. Stále populárnejší je pohon na LPG (propán-bután), CNG (zemný plyn) av poslednej dobe pribúda aj elektromobilov. Pri využití vyššie uvedených typov pohonov je možné ušetriť 50 percent nákladov na prevádzku automobilu, pričom počiatočná investícia na prestavbu pohonu vozidla sa vráti za rok a nasledujúce roky už majiteľ vozidla výrazne šetrí. Pohon na LPG aj CNG preferujeme aj v našich výcvikových vozidlách.

V neposlednom rade je potrebné spomenúť, že náklady na opravy vozidiel, ktoré majú najazdené viac ako 150 000 km, sa neoplatí, a to najmä preto, že v súčasnosti vyrábané autá sú konštruované na maximálne 120 000-150 000 km. Ak auto prekročí túto hranicu, je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že bude nutné realizovať rozsiahlejšie a najmä veľmi nákladné opravy.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že ideálnym spôsobom, ako ušetriť na prevádzke vozidla, je rozumný spôsob jazdy, priebežné kontroly stavu vozidla a údržba vozidla, iný než štandardný pohon vozidla (LPG, CNG) a udržiavanie stále nového vozového parku.

Jaromír Vegr, predseda občianskeho združenia elektromobilov
Ako ušetriť? Odpoveď je jednoduchá. Kúpte si elektromobil a na nabíjanie akumulátorov používajte najlepšie vlastný zdroj obnoviteľnej energie. Robím to tak ja aj ďalší členovia nášho združenia. Elektromotor má oproti spaľovaciemu motoru približne štyrikrát väčšiu účinnosť a na sto kilometrov spotrebuje aj púhych päť až desať kilowatthodín. Samozrejme pri úspornom spôsobe jazdy - ao to tu asi ide. Zlá účinnosť spaľovacieho motora v praxi znamená, že z každých desiatich litrov pohonnej hmoty (ktoré zaplatíte a zo ktorých štát dostane svoju DPH i spotrebné dane), využijete iba dva litre na užitočnú prácu, zvyšok vyfúka výfuk a chladič bez toho, aby sa využili - mimo kúrenie v zime.

Ďalej možno sporiť použitím LEDkového denného osvetlenia alebo elektromagnetickým, polovodičmi osadeným rádioprijímačom. Používame aj pneumatiky s menším valivým odporom. Sme uvedomelí, a tak nepoužívame ani klimatizáciu, a preto si otvoríme okienka. Ak sme v dopravnej zápche, všetkým ostatným ide motor, nám nie a máme nulovú spotrebu energie. Podľa mňa to je ideálne riešenie a elektromobily by sa mali rozšíriť vo väčšej miere. Potom by sme neboli závislí na ropných spoločnostiach a dýchali by sme čistejší vzduch.

Miloslav Sedláček, majiteľ dopravnej spoločnosti Inter City Trans

V našej dopravnej spoločnosti sa touto problematikou zaoberáme neustále. Čo sa týka prevádzky vozidiel, je nutné si vždy rozdeliť dva hlavné výdavky - nákup vozidla a jeho prevádzka. Nákup necháme na odborníkoch z autosalónov, prípadne autobazárov, a budeme sa venovať čisto prevádzky automobilu. Na spotrebe sa nemalou mierou odráža aj stav vozidla, či už správne nahustené pneumatiky, alebo pravidelná výmena oleja či vzduchového filtra. Má skúsenosť je však taká, že najviac ušetrí vodič štýlom jazdy a dobrým plánovaním trasy. Nie vždy je tá najkratšia cesta cez mesto najlacnejšie, radšej si zvolím trasu dlhšiu a plynulejšie. Kombinácia týchto dvoch vecí vám ušetrí náklady v poriadku desiatok percent. Dôležité je teda predvídať a snažiť sa ísť plynule, pretože každé zošliapnutie plynového a brzdového pedálu znamená vyššiu spotrebu.

Josef Baláž, tlačový hovorca ŠKODA AUTO
Jednoznačne odporúčame dodržiavanie pravidelných prehliadok v autorizovaných servisoch. Pri pravidelných prehliadkach sa v stanovenom intervale kontrolujú, prípadne mení diely, ktoré majú na prevádzku automobilu priamy vplyv. Pri zanedbaní servisnej starostlivosti môže dôjsť okrem iného k zvýšeniu spotreby paliva, prípadne k poškodeniu viacerých súčastí vozidla, ktoré spolu súvisia. Napríklad zanesený vzduchový filter, nezmenený sviečky a chemicky vyčerpaná kvalita prevádzkových náplní.

Vždy je lepšie využívať originálne diely a príslušenstvo. Či už z hľadiska spotreby, tak z hľadiska bezpečnosti. Originálne dielce sú identické s tými dielcami, ktoré boli použité pri výrobe vozidla a prešli náročnými testami.

Náklady na prevádzku automobilu výrazne ovplyvní štýl jazdy. Všeobecne možno odporučiť čo možno najplynulejší jazdu a snahu čo najviac predvídať. Je potrebné mať na pamäti, že prílišná akcelerácia sa rozhodne podpisuje na zvýšenej spotrebe paliva, naopak pri brzdení motorom sa nespotrebuje žiadne. Odporúčať možno čo najčastejšie využívanie tempomatu, ak je ním vozidlo vybavené.

Jednoznačne možno tiež odporučiť: pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách, neprevážať zbytočnú záťaž v aute, demontovať nepoužívaný strešný nosič a ďalšie prvky zvyšujúce aerodynamický odpor.

Karel Směšný, šéfredaktor magazínu servera Tipcars.com

Najviac ušetriť na budúcich výdavkoch za automobil možno paradoxne už pred jeho obstaraním. Veľké percento kupujúcich dnes volí ojazdený automobil, preto sa moje rady zameriavajú práve na ne.

Treba si vopred ujasniť, koľko kilometrov ročne prejdete, či jazdíte iba v meste alebo naopak dlhé trasy. Veľké percento motoristov volí automaticky dieselové motory pre ich nízku spotrebu, ale nezohľadní budúce vyššie náklady na opravy, ktorým sa väčšina ojazdených áut nevyhne. S nájazdom nižším ako dvadsať tisíc kilometrov za rok voľte atmosférický zážihový motor, odmení sa vám nižšie poruchovosťou.

Ak kupujete ojazdené auto, vopred si na internete Vytipujte niekoľko potenciálnych modelov a dohľadajte si rady, na čo si pri týchto automobilov dať pred nákupom pozor. Niektoré vozne potom z výberu určite preventívne vyradíte pre chronickú poruchovosť.

Ak nie ste automechanik a ojazdený automobil beriete ako spotrebný vec, nakupujte ho výhradne s odborníkom, ktorý preverí nielen jeho históriu, ale aj aktuálny technický stav, ktorý nemáte šancu voľným okom rozpoznať. Odborník je tiež schopný predbežne vyčísliť budúce náklady, predsa len nekupujete nové auto, ale ojazdené auto.

Pri prevádzke automobilu Nezabúdajte pravidelný servis a predpísané servisné intervaly na výmenu rozvodov a hlavne motorového oleja, na ktorom sa nevypláca šetriť. Nie všetky autoservisy odvádzajú dobrú prácu, preto svoje auto zverte len prevereným opravovniam, kde viete, že fakturovanej bolo aj vykonané.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára